Den spanska tårtan



En av mina favorittårtor som mamma brukar baka. En margängtårta med frukter. Inte alls för söt och alldelles mjuk och len inuti. Nu när jag fyllde år tog jag med tårtan till jobbet och den fick den mycket beröm. Fick dela ut receptet så nu kommer det här också.

6 äggvitor vispas hårt ca 5 min
3 dl socker röres i försiktigt i äggvitan
1,5 tsk vaniljsocker
1 msk potatismjöl
1,5 tsk äppelcidervinäger
Allt detta blandas ner i äggvitan.
Häll ut på ett väl smörat bakplåtspapper. Smöra inte för stor klick för då rinner den ut.
Bakas i 150 grader i 1 tim i mitten av ugnen
Ytterligare 15 min i 100 grader på nedersta falsen i ugnen.
Vispad grädde och bär som dekoration. Jordgubbar och kivisar är mumisgt.

Kommentarer
Postat av: Carro

Vilken FIN!

2011-08-09 @ 22:51:21
URL: http://carolineannamarie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0